לפני שנבצע מחקר מילות מפתח ולאחר האפיון הראשוני של העסק וצרכיו נתחיל בביצוע מחקר שוק ומתחרים, כדאי לאסוף כמה שיותר מידע על המתחרים, על קהל היעד, היכן הוא נמצא, נעריך את מידת התחרות בתחום ונוכל להיעזר במידע לגבש אסטרטגיית מיתוג ופרסום מדויקת יותר שגם תניב תוצאות. מחקר שוק הוא למעשה אחד המחקרים המקדימים החשובים ביותר בעולם הפרסום והוא מאפשר לכם לאסוף מידע על השוק שלכם לכל רוחבו: משירותים המוצעים בתחום, דרך מידת התחרות, חקירת המתחרים שלכם והיתרונות שלהם בשוק ועד להכרת קהל היעד שלכם, הבנת הכאבים והצרכים שלו וכיצד אתם יכולים להציע פתרון למצבו.
איך עושים מחקר מתחרים מדויק?
אחד היתרונות החשובים ביותר בשימוש באינטרנט בכלל ובמנועי החיפוש בפרט הוא כמובן צריכת המידע המהירה שניתן לגשת אליה כמעט מכל מקום ומכל מכשיר. באמצעות האינטרנט ניתן לבצע מחקרי שוק מהירים ומעמיקים יותר, להכיר היטב את קהל היעד ואת המתחרים שלנו, את “השפה” שבאמצעותה רצוי וצריך לדבר עם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם ועוד. מה זה מחקר שוק? כיצד מבצעים מחקר מתחרים מקצועי? כיצד הוא עשוי להשפיע על התוכן באתר שלנו ועל הקמפיינים שלנו? על כך ועוד במדריך הבא של אורי גו דיגיטל.
מתי נבצע מחקר מתחרים, לפני או אחרי הגדרת הלקוח הפוטנציאלי שלנו?
ביצוע של סקר שוק או מחקר של המתחרים חשוב לבצע לאחר שלב האפיון הראשוני של העסק, כשיש לכם מושג לגבי העסק, ההקמה שלו, השירותים/המוצרים שהוא מספק ומושג כללי לאיזה קהל הוא מכוון. כעת ניכנס לעובי הקורה, נחקור את השוק ואת המתחרים ונוכל לבחון יותר לעומק את ה”כלים” שבהם נרצה להשתמש באסטרטגיית הפרסום שלנו. ניתן להיעזר במחקר שוק שהמתחרים ובממצאים שלו על מנת להכיר טוב יותר את הלקוח שלכם ובסופו של דבר להגדיר טוב יותר את הפרסונה שבניתם ללקוח הפוטנציאלי שלכם.
מחקר מתחרים נותן את המידע ומסייע לכם להגדיר בצורה מדויקת יותר את הקהל יעד שלכם ובכך לסייע במניעת טעויות שונות בהכנת הקופי והמסרים לקמפיינים שלכם וכך למקד משאבים לקדם את העסק. ככל שנקדים את המחקר נוכל לחסוך ולצמצם הפסדים, בנוסף המידע יסייע לכם בביצוע עבודת SEO מתקדמת וממוקדת יותר לקהל היעד שלכם וכמובן לספק פתרונות מוצר טובים יותר ללקוח שלכם.
הכירו את המתחרים שלכם:
ישנן 2 אפשרויות לביצוע מחקר מתחרים: הראשונה היא לאסוף את המידע והנתונים ממחקרים שבוצעו בעבר ומחקרי שוק שפורסמו באינטרנט. לעתים תוכלו למצוא מחקר עדכני שבוצע לאחרונה שסוקר שוק מסוים והוא יחסוך לכם זמן רב וילמד אתכם הרבה על השוק שלכם. בדרך כלל תבחרו באופציה השנייה שהיא לבצע את המחקר בעצמכם. זה אומר לחקור היטב את האינטרנט ואפילו לראיין מומחים ובעלי תפקידים בכירים בתחום שלכם אם תוכלו לעשות זאת.
כדי להכיר את המתחרים שלכם טוב יותר אנו ממליצים לבצע מחקר מתחרים לבקר באתרים שלהם, לקרוא אודותיהם ומה הם מספקים, מה היתרונות שלהם לעומתכם ולעומת מתחרים אחרים בענף, האם הם מפרסמים מחירים ומה היחס שלהם לשוק? באילו מילות מפתח הם מתמקדים? האם הם מספקים שירותים או מוצרים נוספים שאתם לא מספקים? ועוד.
בניית אסטרטגיה שיווקית מבוססת על המחקרים שלכם

לאחר ביצוע חקר שוק ראשוני של המתחרים או מחקר שוק מלא תוכלו להתחיל לבנות את האסטרטגיה העסקית שלכם, המודל העסקי המתאים. האסטרטגיה שלכם, על כל גווניה, תהיה מבוססת על ממצאי המחקר שלכם וזו הסיבה מדוע הוא חשוב כל כך. לאחר שתבנו את הפרסונה של קהל היעד שלכם ותאספו נתונים של גיל, מין, עניין והרגלי קנייה, פרסונה ממוקדת שתדעו בדיוק מה היא צריכה, מה כואב לה, בת כמה היא, היכן היא גרה, כמה היא מרוויחה ואיפה היא מסתובבת באינטרנט, תוכלו בהחלט לדעת כיצד להגיע אליה ואיך להגיע אליה. לאחר מכן תוכלו להיעזר במידע על המתחרים שלכם כדי לבנות קופי ואסטרטגיה שיווקית שתספק לכם יתרון על מתחרים שלכם, תוביל את הקהל שלכם באוקיינוס כחול חדש בשוק שלכם. תוכלו לייצר תכנים שמדברים אל הלקוחות שלכם, תכנים ייחודיים ומעניינים שמספיק ערך אמיתי ללקוח ואותנטיות שתועבר באמצעות התכנים שלכם, משהו שאי אפשר לקנות באמצעות מחולל תוכן כזה או אחר, תוכן שמקדם את מילות המפתח החשובים לכם.
שימוש במידע לצורך קידום אורגני ופרסום ממומן בגוגל – איך מבצעים זאת נכון?
כעת לאחר ביצוע המחקר של המתחרים שלנו תרצו לתעל את המידע גם לקמפיינים שלכם. סביר להניח שקידום אורגני או פרסום ממומן בגוגל יהיו עיקרי תוכנית הפרסום שלכם או לפחות חלק ממנה. על כן אתם רוצים לוודא שאתם עושים שימוש נכון בנתונים של מילות מפתח לדוגמא:
- קידום אורגני – רוב האנשים נוטים לסמוך על תוצאות אורגניות יותר מאשר על מודעות ממומנות ולכן גם תנועת הגולשים תהיה רבה ואיכותית יותר בדרך כלל. אתם רוצים לקחת את המידע שצברתם במחקר שלכם ולתעל אותו לקמפיין קידום אורגני איכותי וממוקד. כעת אתם יכולים לדעת כמה דרישה יש לשירותים ולמוצרים שלכם, אילו מילות מפתח אתם רוצים לקדם, היכן נמצא קהל היעד שלכם ומה הוא מחפש, במה מקודמים המתחרים שלכם ועוד.
- פרסום ממומן – מתייחס לשימוש ברשתות החברתיות ובמערכת הפרסום של גוגל (גוגל אדס) שבה אתם משלמים לגוגל כדי להופיע בתוצאות הראשונות הממומנות ובאתרי שותפים של גוגל ברחבי הרשת אם תרצו. דרך מהירה להשיג גולשים אך נחשבת ליקרה יותר מקידום אורגני בטווח הארוך וללא היתרונות של הקידום האורגני. טובה למי שמחפש לקוחות כאן ועכשיו ורוצה לבחון את היעילות של דף הנחיתה, האתר וקופי שהכין ולראות כיצד הוא ממיר וכמה הוא מדויק לקהל היעד. תוכלו להיעזר במידע שלכם במחקר של המתחרים על מנת למקד את מודעות הפרסום של הקמפיין שלכם, להעלות את מידת הרלוונטיות של המודעה, להגדיל את אחוז הלחיצה עליה, להפחית את עלויות הקמפיין ולהגדיל את הביצועים.
מילות מפתח – מה הן ומה חשוב לחקור בהן?
מנועי החיפוש הוא ללא ספק מקור התנועה הגדול בעולם ובראשם עומדת גוגל כמובן, תוצאות החיפוש. אותם מנועי חיפוש משתמשים ברובוטים הסורקים את רחבי הרשת ומייצרים מאגר מידע פנימי וכאשר גולש מבצע חיפוש הם יכולים לשלוף לו במאית השנייה תוצאות הרלוונטיות לחיפוש שלו. מנוע החיפוש המפותח והחכם ביותר הוא זה של גוגל ולכן תחום הקידום האורגני יהיה לרוב סביב הקידום בגוגל.
על מנת להצליח בקידום אורגני בגוגל ולהביא אליכם את קהל היעד הממוקד ביותר שאתם רוצים חברות מחקרי שוק מבצעות גם מחקר מילות מפתח, וחוקרות את מידת הרלוונטיות של מילות המפתח בהתאם לרמת הכוונה המסחרית בהן.
לדוגמה: אדם המחפש את הביטוי “אטרקציות לילדים” למשל יכול לחפש פשוט מקור מידע לאטרקציות שעשויות להתאים לילדים, לבדוק באיזה אזור בארץ יש יותר אטרקציות המתאימות לילדים ובכך לבחור אולי את היעד הבא לטיול המשפחתי ועוד. לעומת זאת, אם אתם מספקים אטרקציה מלהיבה לילדים בצפון הארץ ייתכן ותעדיפו לקדם ביטוי ספציפי יותר “אטרקציות לילדים בצפון”. לביטוי זה יש כוונה מסחרית יותר שכן כבר הקהל יודע את יעד הטיול שלו ומחפשים שם אטרקציות שמתאימות לקחת את הילדים.
איך לבחור את מילות המפתח הנכונות להשתמש בהן בקמפיין שלנו?
עכשיו שאתם מבינים את המשמעות של מילות המפתח ויש לכם מושג כללי לגבי האופן שבו בוחרים ביטויים בואו נכנס כאן מעט לעומק ונבין כיצד אנו משתמשים בביטויים שגילינו ממחקר השוק ואיך לבחור מבניהם באילו מילות מפתח נרצה להתמקד כשנרצה לקדם את העסק.
היכן נבצע אופטימיזציה הקשורה לביטויי המפתח?
- ONSITE – אופטימיזציה לתוכן בתוך האתר שלכם. חשוב לשלב את הביטויים המקודמים בכותרות H1 (הכותרות הראשיות של העמוד שלכם), בכותרות H2 (כותרות משנה בעמוד התוכן שלכם) וכן לאורך הטקסט, תגיות מטא, תיאורי תמונות ועוד.
- OFFSITE – גם כאן יש לנו צורך בביטויי המפתח המקודמים כאשר אנו משלבים אותם באנקורים המקשרים לאתר שלנו ואפילו בתכנים הנכתבים לאותם מקורות ומתפרסמים בהם.
אז איך נבחר את הביטויים הרלוונטיים עבורנו לצרכי קידום?
- נבדוק את הכוונה המסחרית שלהם – האם הביטויים המחופשים מצביעים על כוונה מסחרית או חיפוש מידע כללי?
- מתחרים – אילו מילות מפתח המתחרים שלכם במקומות הראשונים בגוגל מקדמים?
- מיקום – האם אתם מספקים שירות רק במיקום ספציפי? רק במרכז? רק בתל אביב? רק בצפון תל אביב?
- מוצר או שירות – ביטויים המקדמים מוצר או שירות ספציפיים ווריאציות שונות של הביטוי בהקשר הזה. לדוגמה: טלוויזיה 4K, K4 TV, טלוויזיה 4 ממדים וכו’.
הערכת מידת התחרות בתחום שלכם ובביטויים שאתם רוצים לקדם לעומת המתחרים שלכם
חלק חשוב מכל מחקר שוק הוא כמובן מחקר של המתחרים שלכם, בעיקר את הגדולים ביותר שבהם ואלה בסדר הגודל שלכם. מחקר המתחרים צריך לתת לכם יותר מושג לגבי שירותים ומוצרים שהם מספקים שגם אתם יכולים לספק, לגבי ביטויים שתוכלו לקדם וכמובן לאפשר לכם להעריך את מידת התחרות על אותם מילות המפתח שכבר מקודמים והפוטנציאל בתחרות מולם.
במילים פשוטות – להחליט אם אתם רוצים להיכנס לאוקיינוס אדום לוהט של תחרות ולהיות סבלניים יותר בהליך הקידום שלכם או לנסות להשיג תוצאות מהירות יותר, בשיטות חוקיות כמובן, על ידי גיבוש אסטרטגיית קידום ופרסום סביב ביטויים ממוקדים יותר עם פחות תחרות בזירה הוותיקה של המתחרים.
מה צריך לקחת בחשבון ואלו מסקנות ניתן להסיק מתוצאות מחקר מתחרים?
- ככל שיותר מתחרים מקדמים ביטוי מסויים סביר להניח שיש לו יותר ביקוש בקרב הקהל שלכם ואולי שווה לכם לקחת אותו בחשבון בתוכנית הקידום שלכם, כדאי לשים לב כשבוחרים מילות מפתח גם לביטויי זנב ארוך של המתחרים וכך להגדיל את הנפח של תוצאות החיפוש במנוע החיפוש של גוגל.
- ככל שהתחרות גבוהה יותר על ביטויים מסוימים ייקח יותר זמן להתברג גבוה בתוצאות והסיכוי לכך יהיה נמוך יותר כי זה תלוי גם במתחרים שלכם.
- במקרים מסוימים כדאי יהיה לבדל את עצמכם מהמתחרים שלכם על ידי קידום מילות מפתח שונים מאלה של המתחרים שלכם ועדיף כאלה עם פחות תחרות ונפח חיפושים סביר.
מחקר המתחרים הוא כלי מצויין שבאמצעותו ניתן לדעת את כמות העבודה הנדרשת מבחינת התוכן, כמות עמודים וכמות מאמרים, אורך המאמרים, הטכניקות בהם השתמשו, שילוב תמונות, אודיו, סרטונים, שאלות ותשובות, סכמות ובשורה תחתונה המקצועיות של המקדם.
אסטרטגיית נחיתה ליצירת המרות טובות יותר בזכות קופי מדויק יותר
בסופו של דבר כל מחקר השוק נועד כדי לבנות קופי טוב ומדויק יותר שגם יבדיל אתכם מהמתחרים שלכם וגם יפנה בצורה הטובה והמדויקת ביותר לקהל היעד שלכם. מלבד הגדלת התנועה המגיעה לאתר שלכם הקופי יהיה בעל תפקיד חשוב גם בהמרת התנועה באתר ללקוחות. כדי לעשות זאת נכון יהיה עליכם:
- להציע ללקוחות שלכם הצעה משכנעת ומדויקת לצרכים שלהם – זכרו כי הלקוחות קונים קודם כל מרגש ואחר כך מחפשים הצדקה רציונלית לקניה. דעו לפתור להם כאב צורב או צורך ממשי ועשיתם 80% מהמכירה.
- בדקו שאתם מכוונים לקהל יעד שיש לו כוונות חיפוש מסחריות, כלומר כזה המתכוון לקנות מוצר או שירות מסוימים ולא רק לחפש מידע. ייתכן והוא רוצה להשוות מחירים או לברר יותר אודות סוג השירות וזה בסדר.
- בחרו בערוץ השיווק הנכון והמתאים ביותר לקהל היעד שלכם, גוגל אורגני כך שהאתר יופיע בגוגל תוצאות החיפוש גוגל אדס לקידום ממומן, ברשתות החברתיות כמו לינקדאין, פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק.
מה הקשר בין מחקר מתחרים לתוכן שלכם?
המתחרים שלכם יכולים לספק המון מידע, תשובות לשאלות ופתרונות למצבים שונים, הם כבר נמצאים בעולם הדיגיטלי ועברו כברת דרך, מילות מפתח של המתחרים שלכם יצביעו על האסטרטגיה והצלחה או חוסר הצלחה, כל שנותר לנו הוא להיכנס ולחקור את האסטרטגיה של המתחרים מחקר שוק שנעשה נכון יוביל אתכם לכל המידע שאתם צריכים כדי לבנות את התוכן המתאים ביותר לאתר שלכם ולפיזור ברחבי הרשת. מלבד העובדה שהתוכן צריך להציע ערך לגולש חשוב יהיה לשלב בו את מילות המפתח שבחרתם לקדם, לבדל אתכם מהמתחרים שלכם מהמידע שאספתם לגביהם במחקר השוק שלכם ולהציג את היתרון והבידול שלכם לעומת המתחרים.
כלים שימושיים למחקר מתחרים
כמובן שיש עוד מאות כלים נוספים, תוך כדי תנועה תכירו אותם, זו רק הצצה לכלי המחקר איתם אני עובדת.
כלי מתקדם למומחים SEO PowerSuite
סריקה באנגלית של הכלי המקיף לSEO שמכסה את כל האפשרויות ממחקר מילות מפתח, מתחרים, פרופיל קישורים ועוד
צפו בסרטון סקירה מקיפה על הכלי המלא לSEO